Хвороба Лайма

За відсутності необхідної терапії при попаданні в організм борелій розвиваються серйозні порушення. Лікування кліщового бореліозу є комплексним. Воно включає етіотропні та патогенетичні препарати (з урахуванням стадії хвороби). Обрати адекватну схему може лише лікар.

Лікування хвороби Лайма (кліщового бореліозу)

Кліщовий бореліоз, хвороба Ліма, Лайм-бореліоз, хвороба Лайма — це інфекційне захворювання, яке переноситься іксодовими кліщами та викликається бактеріями (спірохетами) роду Borrelia. Початкові ознаки хвороби Лайма включають мігруючу еритему (почервоніння на шкірі). Через деякий час до неї можуть приєднатися неврологічні, кардіологічні та / або ревматологічні порушення. При хворобі Лайма у дітей та підлітків зазвичай переважає менінгеальний синдром, у дорослих частіше уражається периферична нервова система. Лікування ґрунтується на антибіотикотерапії.

За інформацією Європейського регіонального бюро ВООЗ (WHO / Europe), у зонах підвищеного ризику можуть бути заражені від 5 % до 40 % кліщів. Ризик зараження кліщовою інфекцією (не тільки хворобою Лайма) залежить від:

Найбільший ризик інфікування припадає на весняно-літній період. Це пов’язане з тим, що люди починають проводити більше часу на природі.

За відсутності своєчасного етіотропного та симптоматичного лікування хвороба Лайма небезпечна своїми ускладненнями. Тому, якщо вас вкусив кліщ або ви виявили на тілі пляму, характерну для укусу кліща, терміново зверніться в багатопрофільну Клініку ЦСМ у Білій Церкві. Наші інфекціоністи проводять діагностику, призначають лікування, а при виявленні ускладнень (у разі пізнього звернення) направляють на консультацію до профільних фахівців: невролога, ревматолога, кардіолога тощо.

Класифікація та причини хвороби Лайма

Єдина причина хвороби Лайма — інфекція, що викликається потраплянням в організм людини Spirochaetales Borrelia. В Європі та Азії хвороба Лайма найчастіше викликається бактеріями B. afzelii, B. garinii та B. burgdorferi.

Переносниками є деякі іксодові кліщі через укус. Рідше — інфікування може статися через укус зараженої оленячої кровососки.

Спочатку борелії мігрують локально у шкірі на ділянці присмоктування. Через якийсь час (зазвичай від 3 до 32 днів) вони поширюються організмом зараженого через лімфатичну систему. Мігруюча еритема (запальна реакція) розвивається до початку антитільної відповіді.

Хворобу Лайма класифікують за стадією, формою, перебігом, симптоматикою, тяжкістю перебігу патологічного процесу та ознаками інфікованості.

Кліщовий бореліоз має три стадії:

За формою захворювання буває латентним (прихованим) та маніфестним (з неспецифічними та специфічними клінічними проявами).

За перебігом — гострим, підгострим і хронічним.

За клінічними ознаками (симптомами):

За тяжкістю хвороба Лайма буває важкою, середньої тяжкості та легкою.

За ознаками інфікованості — серонегативною та серопозитивною.

Основні симптоми хвороби Лайма

Симптоми кліщового бореліозу виявляються не відразу. Перші тижні після укусу навіть імуноферментний аналіз може дати негативний результат.

Ознаки хвороби Лайма залежать від стадії захворювання та виявляються за кілька тижнів. При цьому стадійність може порушуватися. Зафіксовано випадки, при яких симптоми спостерігалися тільки на ранній локалізованій або лише на пізній стадії. Еритема також може бути відсутня.

У ранній локалізований період, коли борелії тільки проникають в організм внаслідок присмоктування кліща, інфікування може виявлятися:

З розвитком захворювання (особливо за відсутності медикаментозної допомоги) збудник хвороби Лайма переміщається до інших органів. При цьому може уражатися нервова та серцево-судинна системи, печінка, очі та / або нирки.

Ранній дисемінований період може мати такі симптоми:

Неспецифічні клінічні прояви — кон'юнктивіт, ірит, ангіна, бронхіт, гепатит, спленіт, орхіт, урологічні порушення тощо.

До настання третього періоду настає хронізація процесів.

Для пізнього періоду (від 6 до 24 місяців після гострого періоду) характерні:

Також хворий може відчувати:

Можливі ускладнення хвороби Лайма

За відсутності необхідної терапії при попаданні в організм борелій розвиваються серйозні порушення. Серед них:

Також можуть посилитись наявні на момент зараження патології.

Діагностика та лікування хвороби Лайма

Діагностика хвороби Лайма полягає в проведенні:

Також може бути проведено дослідження кліща на наявність вірусу кліщового бореліозу, якщо звернення було одразу після присмоктування.

Лікування кліщового бореліозу є комплексним. Воно включає етіотропні та патогенетичні препарати (з урахуванням стадії хвороби). Наприклад, стандартним методом лікування початкових стадій кліщового бореліозу є пероральний прийом антибіотиків. На ранній стадії найчастіше призначають препарати тетрациклінового ряду. А ось при поширенні інфекції, появі суглобових, кардіальних та неврологічних відхилень можуть рекомендуватися антибіотики пеніцилінової групи або цефалоспорини. Тому обрати адекватну схему може лише лікар.

Профілактика кліщового бореліозу

На сьогодні специфічної профілактики хвороби Лайма — вакцини — не існує. Pfizer та Valneva повідомляють про хороші результати клінічних випробувань, але їх вакцини досі не схвалені.

Убезпечити себе від укусу кліща можна такими запобіжними заходами:

Дотримання профілактики дозволить знизити ризик укусу.

Якщо ж це сталося або ви не помітили присмоктування, але з'явилися перші характерні симптоми захворювання, терміново зверніться до лікаря.

Своєчасне звернення по допомогу допоможе уникнути ускладнень.

Який лікар лікує хворобу Лайма?

Діагностикою та первинним лікуванням хвороби Лайма займається інфекціоніст. При цьому пацієнт не завжди звертається безпосередньо до нього. Наприклад, зі шкірними проявами хвороби у вигляді еритеми та інших висипів пацієнт, як правило, піде до дерматолога; з болями у суглобах — до ревматолога тощо. А вони вже можуть рекомендувати проконсультуватися з інфекціоністом. Лікування наслідків також можуть займатися профільні лікарі — невролог, кардіолог, ревматолог, дерматолог тощо.

Чи можна заразитися хворобою Лайма від іншої людини?

Захворювання не передається від людини до людини або від тварини до людини. Заразитися хворобою Лайма можна тільки від інфікованого іксодового кліща, дуже рідко від оленячої кровососки.

Що буде, якщо не лікувати кліщовий бореліоз?

Якщо хворий не отримує своєчасне лікування, бактерії розмножуються в організмі, вражають суглоби, нервову систему, органи (особливо печінку та серце) та тканини. Згодом відбувається хронізація процесів.

Чи можна повністю вилікуватися від хвороби Лайма?

При своєчасному зверненні до лікаря можна повністю вилікувати хворобу Лайма та уникнути розвитку небажаних патологічних процесів.

Переваги діагностики та лікування хвороби Лайма у нашій клініці

1. Клініка ЦСМ у Білій Церкві — це експертне медичне обслуговування європейського зразка з лояльною ціновою політикою.
  2. Сучасна сертифікована лабораторія, яка забезпечить своєчасне підтвердження діагнозу.
  3. Лікарі з багаторічним досвідом роботи.
  4. Продуманий алгоритм ведення пацієнтів та дотримання міжнародно прийнятих протоколів лікування та діагностики.
  5. Можливість пройти повне обстеження в одному місці.
  6. Індивідуальний підхід до іногородніх пацієнтів (зокрема можливість проживання в готелі на території медичного центру).

Укусив кліщ і ви хочете перевіритись? Шукаєте, де проводять діагностику та лікування хвороби Лайма у Білій Церкві? Довірте своє здоров'я фахівцям Клініки ЦСМ. Ми проведемо вас через усі етапи діагностики та лікування (за потреби) з найбільш позитивним результатом. Записатися на консультацію до лікаря можна за телефоном або через форму зворотного зв'язку на сайті. Довірившись нам, ви обираєте сучасний підхід, високу якість діагностики та лікування, доброзичливий сервіс!

• Консультація інфекціоніста (первинна)

• Консультація інфекціоніста (повторна)